čtvrtek 13. září 2012

Můžete si dovolit netestovat?

Ani jako odborník, za kterým stojí stovky obchodně úspěšných webů, byste neměl podceňovat výhody uživatelského testovaní. Návštěvnici vašich webů totiž nejsou stejní jako vy. Weby nepoužívají stejně jako vy a dokonce se jim nelíbí stejné věci jako vám. Upřímně? Ani oni sami neví, co se jim líbi, nebo co chtějí. Jsou to zkrátka milí podivíni a nevyplatí se předpokládat, že je všechny znáte.

Dosud jsem nezažila uživatelské testování, které by mě nepřekvapilo. Nikdy, nikdy nikdy nikdy nepředpokládejte, že znáte uživatele svého webu. Jsou nevyzpytatelní, jednají neočekávaně a mají šestý, ne -li sedmý smysl pro to, najít na vašem webu chyby, o kterých sami nemáte tušení. Domníváte se, že jste něco navrhli správně? Tak si to otestujte. Vidět to, je vždy mnohem lepší, než pouze odhadovat. A Jakob Nielsen si to myslí taky (Guesses vs. Data)

"100% of the designers who provided external data were right, whereas 25% of the designers who relied on their personal opinion were right."

Jinými slovy, 75% vážně skvělých designérů má na svých webech chyby jen proto, že se nezeptali lidí, kteří web používají.

Ale zeptat se není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Užovky (uživatelé) vám budou lhát. Ano, je to tak. Nelžeme pouze cizím lidem, lžeme i sami sobě.

Proč neříkáme pravdu jiným?

1) nechceme být za hlupáky

2) nevíme, o čem se zrovna mluví

3) nechceme ukázat své vady, slabiny, nedostatky

4) chceme mít styl

Proč lžeme dokonce i sami sobě?

1) Za naše rozhodování nemůže výhradně rozum, ale také emoce. Rozhodujeme se iracionálně na základě toho, co se nám líbí a co máme rádi. Teprve až dodatečně, při konfrontaci s někým jiným domýšlíme (a většinou vymýšlíme) racionální důvody svého rozhodnutí.

2) Kolik věcí máme doma jen proto, že se nám prostě líbí? A u kolika z nich jsme vymýšleli racionální obhajoby pro jejich nákup.

Psycho vložka

Po generace jsme byli konfrontování s názorem, že člověk je pánem lidstva, díky schopnosti nechat se vést rozumem. Ačkoliv je to téměř 40 let, co Robert B. Zajonc popřel koncept rozhodování se za pomocí chladného rozumu, sami nejsme schopni se tohoto stigmatu zbavit a stydíme se přiznat, že se rozhodujeme také na základě emocí. Bylo prokázáno, že člověk kompletně zbavený emocí (nehoda, neurologická porucha atd.) není schopen udělat žádné rozhodnutí a chladně přijme, pokud danou věc někdo vyřeší za něj. Např. jakou propisku si vyberete, abyste se podepsali na formulář?



Pokud by vás tato problematika zajímala, doporučuji knihu Descartesův omyl - Emoce, rozum a lidský mozek. 

Neexistuje hloupý uživatel, jsou jen hloupé produkty

Je toho hodně, co byste se měli naučit o svých zákaznících. Za nejdůležitější považuji pochopit způsob, jakým se rozhodují. A protože nemám ráda dlouhé texty, tak všechno o rozhodování se dočtete v dalším článku.

Mně se to líbí a co vám?

Žádné komentáře:

Okomentovat