úterý 21. května 2013

Co vše můžete otestovat a kdy je na to vhodný čas

Opakování matkou moudrosti, takže ... co je uživatelské testování? Soubor technik, díky kterým zjistíte, jak lidé používají váš web. Díky analytickým nástrojům zjistíte, co se na vašem webu děje. Díky uživatelskému testování zjistíte, proč a jak se to děje.


Tento příspěvek je pouze úvodem k mnoha dalším, kde budu detailněji popisovat jednotlivé metody a zpětně se na ně odkazovat. Jde zároveň o úvod a souhrn všech metod, u kterých jsem přesvědčena, že se vyplatí zařadit je do vaší každodenní praxe.

Kdy testovat?

Kdykoliv. Čím dříve budete projekt testovat, tím rychleji budete schopni odhalit zásadní chyby v designu, jejichž oprava by se v budoucnu mohla pěkně prodražit. Lépe se mění papírová skica, než hotový web před spuštěním.

Co testovat?

Nápady

Často nás napadne geniální myšlenka, kterou ale chápeme pouze my sami. Je třeba promluvit i s jinými lidmi a zjistit, zda se jim nápad líbí, zda je pro ně snadno uchopitelný, zajímavý a zda by takový web chtěli používat. Získáte cennou zpětnou vazbu, která váš projekt posune na novou úroveň.

Jak testovat nápady? Rozhovory, interview, storyboardy.

Skicy

Jednoduchou skicu vašeho nového webu jste schopni vytvořit za 10 minut. Za 10 minut jich můžete udělat i několik. Obecně platí, čím méně času vám jedna zabere, tím víc nápadů budete mít pro váš finální dokonalý design.

Jak testovat skicu? Rozhovory, interview.
Jaké otázky byste měli pokládat? "Co myslíš, že je to za web a co bys na něm mohl dělat". Odpověď "To je asi e-shop, na kterém si můžeš něco koupit" bude stačit pro ověření, zda jdete správnou cestou.

Jak můžou skicy vypadat, pokud umíte kreslit a máte čas?


Jde to i když čas nemáte a kreslit neumíte (jako já)

Informační architektura

Máte otestováno, že lidé chápou váš koncept? Je čas na otestovat, zda chápou i vámi navrženou strukturu. Z rozhovorů víte, jaké informace jsou pro ně nejdůležitější a vytvořili jste tedy návrh informační architektury. Při testování zjistíte, zda používáte správné výrazy, kterým rozumí. Zda jste informace zařadili do kategorií, ve kterých by je hledali.

Jak nejrychleji vytvořit návrh? Jakýmkoliv nástrojem na vytváření mind map.
Jak otestovat? Nejlépe metodou cardsortingu. Sepsala jsem stručný návod, jak třídit kartičky. Pokud je informační architektura jednoduchá, lze ji snadno otestovat současně s vašimi wireframy.

Wireframy

Zjistíte, zda lidé chápou strukturu a jednotlivé ovládací prvky. Lépe zpracované skicy lze snadno zaměnit za wireframy. V čem je rozdíl? Úkolem skicy je prezentovat základní rozvržení obsahu a jednotlivých prvků na webu. Ve wireframech pracujete se zcela konkrétním obsahem. Žádné Lorem ipsum, žádná prázdná tlačítka. Nejde samozřejmě o finální texty, ale nástřel obsahu, který by měl daný prvek prezentovat. Poděkuje vám klient, protože bude návrhu lépe rozumět, ale také váš grafik, kterému předáte kvalitnější podklady pro grafický návrh.

Wireframy nesuplují grafický návrh, nejde o testování designu. Nepoužívejte proto barvy (pouze modrou pro odkazy), reálné fotky ani jiné grafické prvky. Pokud bude wireframe příliš podobný grafickému návrhu, lidé nebudou schopni soustředit se na funkčnost, ale budou soudit pouze design.

U těchto wireframů zjistíte, zda se lidem líbí


  


U tohoto, zda bude web fungovat


Zdroj: Mé projekty

Záleží pouze na vás, jak propracované wireframy připravíte a jaké nástroje k jejich tvorbě budete používat. Osobně se mi osvědčilo Axure a to zejména díky možnosti vygenerovat interaktivní prototyp. Volba je na vás. A pokud navrhujete na horách, nebo u moře, tak i na wireframy stačí tužka a papír.

Jak můžete otestovat wireframy? Laboratorní uživatelské testování, Hallway method, vzdálené uživatelské testování, online testovací nástroje (Fivesecondtest a další).

Jaké otázky byste měli pokládat? Jaké zboží nabízí tento e-shop? Čemu se věnuje tato firma a jaké služby nabízí? Kam bys kliknul, pokud bys chtěl zjistit, jak vyhledat knihu? Kam bys kliknul, pokud bys chtěl zjistit otevírací dobu prodejen?

Wireframy lze testovat jednotlivě a proto lze pokládat jednoduché otázky. Pokud chcete otestovat nějaký proces (nákup zboží), je lepší využít pro tuto příležitost interaktivní prototypy.

Interaktivní prototypy

Jakmile máte finální podobu wireframů, můžete připravit interaktivní prototyp. Prozatím jste díky testování zjišťovali, zda lidé webu a jeho obsahu rozumí. Nyní máte první příležitost otestovat, zda budou umět web a jednotlivé funkce používat. Právě v Axure lze vytvářet velice detailní prototypy se simulací téměř všech ovládacích prvků, se kterými se můžete běžně setkat. Vím, že se opakuji, ale i toto lze vyřešit tužkou a papírem. Nezapomeňte nůžky!

Jak můžete otestovat interaktivní prototypy? Stejnými metodami, jako wireframy. Protože máte ale hotový celý web, můžete otestovat i proces nákupu, registrace, vyhledání informace.

Jde to takhle


Ale takhle je to mnohem větší legrace



Jaké otázky byste měli pokládat? Žádné! Je nejvyšší čas začít dávat úkoly. Připravte si scénáře pro jednotlivé úkoly. Uveďte vašeho pomocníka do jeho nové role. Vysvětlete mu kdo je (měli byste vycházet z person, ale ty skoro nikdo na menších projektech nedělá), jaký má problém a požádejte ho, aby ho zkusil vyřešit.

Vzorový úkol
"Jsi student prvního ročníku Filozofické fakulty MU a vyřizuješ potřebné náležitosti k zahájení studia. Protože sis právě vyzvedl na studijním oddělení ISIC, můžeš se zaregistrovat do knihovny. Zkus najít informaci, kde a jak můžeš registraci provést, případně se rovnou zaregistruj."

Úkoly by měly být velice jednoduché a pokud neprovádíte laboratorní testování, pak omezte celkový čas přibližně na 20 minut. Za tu dobu stihnete 2 - 3 úkoly. Nezapomeňte, že první by měl být triviální (najdi kontakt), abyste respondenta neodradili hned na začátku.

Grafické návrhy

Je třeba testovat grafické návrhy, když jste testovali wireframy? Ano! Má cenu testovat grafické návrhy, když nemáte k dispozici oční kameru? Ano!

A proč? 

Mnohdy je grafika natolik výrazná, že jde proti použitelnosti webu. Důležité prvky zaniknou a lidé je přehlíží. Méně důležité prvky naopak vystoupí. Může se stát cokoliv a proto je vhodné testovat i v této fázi.

Jak můžete testovat grafické návrhy, když nemáte oční kameru? Jednoduše. Stejně jako wireframy, nebo interaktivní prototypy. Je vhodné pokládat stejné otázky (samozřejmě lidem, kteří váš návrh dosud neviděli) a porovnat si jejich úspěšnost. 

Líbí se vám návrh?

Jedna z mnoha otázek, která vám nepřinese žádné odpovědi. Ano líbí, ale změnila bych xxxx. Ne nelíbí se mi barvy. 

Pokud chcete otestovat, jak váš grafický návrh působí na lidi, využijte metodu cardsortingu a třídění reakčních (emočních) kartiček

Web

Ještě nemáte dost? :) Můžete samozřejmě otestovat i hotový web. Pokud jste poctivě testovali každou fázi, v tuto chvíli se již moc nového nedozvíte. Můžete se ale soustředit na detaily. Testovat různá znění textů, různé podoby konverzních tlačítek, různé polohy a podoby jednotlivých prvků. 

Na začátku projektu to bude složité, ale jakmile bude web generovat dostatečnou návštěvnost, vyzkoušejte A/B testování. 

Pokud ale testujete váš stávající web, který teprve plánujete upravovat, doporučuji zvolit postup, jaký popisuji u interaktivních wireframů a grafických návrhů.Tedy laboratorní uživatelské testování s připravenými úkoly v kombinaci s tříděním emočních karet. 

A nezapomeňte na drobné (sladké) odměny pro ty, kteří vám web testují. 

Žádné komentáře:

Okomentovat