pátek 31. května 2013

UX techniky - Výzkum

Znáte je všechny? A používáte je správně? Jaké techniky můžete využít v prvních fázích vašeho projektu, během výzkumu a plánování strategie?


I. Analýza konkurence

Co to je?

Víte, kdo je vaše konkurence? Jak vypadají jejich webové stránky nebo aplikace? Před tím, než začnete vyvíjet svůj projekt, otestujte nejlepší webovou stránku vašeho konkurenta. Velice rychle tak odhalíte chyby na webu, který se vám na první pohled mohl zdát skvělý.

Jak to použít?

Projděte si jejich web z pozice běžného zákazníka. Najděte informace, které potřebujete pro dokončení nákupu, zkuste si stáhnout aplikaci, zaregistrovat se. Pokud jde o e-shop, objednávejte a užijte si nový pohled na logistiku, způsob balení zásilky a případně vložené bonusy (nálepka, certifikát, návod). Přihlašte se k odběru newsletteru, lajkněte jejich Facebook, followujte jejich Twitter.

Analýzu konkurence neděláte pro získávání dobrých nápadů (ty vaše jsou lepší), ale proto, abyste odhalili chyby dřív, než se jich sami dopustíte na svém webu.

Naplánovat můžete také klasické uživatelské testování tohoto webu, případně zpracovat heuristickou analýzu.

Pokud je pro vás heuristická analýza příliš velké sousto, začněte se SUS (System Usability Scale) nebo modernější metodou SUPR-Q (The Standardized Universal Percentile Rank Questionnaire). Jde o kvantitativní dotazník, používaný pro hodnocení použitelnosti webů. Každou metriku hodnotíte na škále od 1 - 5 podle pravdivosti (Naprosto nesouhlasím - Naprosto souhlasím).

Otázky SUS:
  1. Systém/web/aplikaci bych rád používal častěji. 
  2. Systém je zbytečně obsáhlý a komplexní. 
  3. Systém se mi dobře používá. 
  4. Potřebuji technickou podporu, abych mohl systém efektivně používat. 
  5. Jednotlivé funkce jsou dobře zpracovány. 
  6. Systém je nekonzistentní. 
  7. Většina lidí se se systémem naučí pracovat velice rychle. 
  8. Systém je těžkopádný a špatně se používá. 
  9. Při používání systému se cítím sebevědomě a pohodlně. 
  10. Musím se naučit hodně věcí, než budu schopen systém používat. 
Otázky SUPR-Q:
  1. Web se jednoduše používá. 
  2. To co potřebuji, najdu na webu rychle. 
  3. Práce s webem mě baví. 
  4. Na webu se pohybuji jednoduše.
  5. Při nákupu se cítím pohodlně. 
  6. Je dodrženo vše, co bylo na webu slíbeno. 
  7. Informace uvedené na webu jsou důvěryhodné.
  8. Informace uvedené na webu jsou hodnotné. 
  9. Necítím nejistotu po dokončení objednávky. 
  10. Web doporučím svým kolegům a známým. 
  11. Web v budoucnu navštívím znovu. 
  12. Web je atraktivní. 
  13. Web je čistý a jednoduchý. 
SUS Measuring Usability With The System Usability Scale 

II. Statistiky návštěvnosti

Co to je?

Analýza návštěvnosti vašeho stávajícího webu.

Kdy to použít?

Naprosto běžně se setkávám s projekty, které nepoužívají ani základní analytické nástroje (Google Analytics apod). Klient ví, že se bude pracovat na novém webu (a ví to třeba i rok) a proto mu přijde zbytečné nasazovat GA na starý web. Pokud jste tento případ, pak doporučuji GA nainstalovat co nejdříve.

Jak to použít?

Podívejte se na klíčové reporty. Nestačí zobrazit si celkovou návštěvnost. Zajímat by vás mělo % okamžitých odchodů, celkový čas strávený na webu a počet prohlédnutých stránek (a jakých). Analýza konverzí, tedy zda uživatelé plní na webu to, k čemu je určený (nákup, registrace, zobrazení kontaktní stránky, cokoliv zásadního). Odkud na web chodí, jaká klíčová slova je přivedla na váš web (tedy nejdůležitější odpověď na otázku, zda jste provedli správně optimalizaci).

Díky GA můžete zjistit, že uživatelé na vašich stránkách tráví nadprůměrné množství času. Dříve, než usnete na vavřínech, doporučuji nainstalovat Mouse Flow. Možná se konečně dozvíte, co tam dělají ;)

Další zdroje:

Jak to dělat pořádně vás naučí Honza Tichý
Complete Beginner’s Guide to Analytics

III. Heuristická analýza použitelnosti

Co to je?

Kvalitativní zhodnocení kompletního webu, aplikace, nebo systému, díky kterému získáme přesnou představu o slabých a silných místech  testovaného objektu. Jde o zcela subjektivní hodnocení předem definovaných parametrů.  

Jak to použít?

Začít můžete s deseti nejobecnějšími heuristikami Jacoba Nielsena.
  1. Vždy víte, co se děje. Web vám včas a ve vhodnou chvíli poskytuje zpětnou vazbu. 
  2. Web mluví vaším jazykem, plní vaše potřeby a poskytuje vám informace v přirozeném a logickém pořadí. 
  3. Máte plnou kontrolu nad webem, nikdy se nedostanete do slepé uličky, ze které byste neuměli najít cestu zpět. 
  4. Web respektuje obecné standardy. Vše co se děje, by mělo plnit vaše očekávání. 
  5. Web vám poskytuje dostatečnou podporu, abyste nedělali při práci s ním zbytečné chyby. 
  6. Web vám neukazuje všechny informace najednou, ale postupně. Vždy jednu informaci ve chvíli, kdy ji potřebujete. Nenutí vás pamatovat si informace napříč webem, ale zpětně lze vše snadno dohledat. 
  7. Chodíte na web pravidelně? Pak vám, jako zkušeným uživatelům, jistě nabízí zkratky, jak se dostat k obsahu, který hledáte. 
  8. Web není zahlcen informacemi, vše důležité je vidět. Jsou jasně stanovené vizuální priority. Design webu je minimalistický a čistý. 
  9. Chybové hlášky jsou popisné, přesně vám napovídají, kde se stala chyba a jak ji lze opravit. 
  10. Nezbytné návody nebo dokumentace musí být snadno nalezitelné a stručné. 
Pokud jsou na vás tato pravidla až příliš obecná, pak vyzkoušejte šablonu pro heuristickou analýzu použitelnosti.

Další zdroje:

Jakob Nielsen’s 10 Usability Heuristics for User Interface Design
A guide to carrying out usability reviews

IV. Analýza obsahu

Co to je?

I ten nejlepší web můžete zabít nudným nebo špatným obsahem. Dříve, než začnete navrhovat nový vzhled, vyplatí se vám detailní seznámení se současným obsahem. Projděte si web vašeho klienta, jeho reklamní prospekty a jiné obsahové materiály. Seznamte se s produktem, pročtěte si návody. Podívejte se, jak komunikuje na sociálních sítích a jak reagují jeho klienti. Přečtěte si dotazy a požadavky zákazníků (kontaktní formuláře, poznámky u objednávek).

Analýzou obsahu získáte ty nejlepší podklady pro přípravu informační architektury nového webu, ale také pro následný copywriting a reklamní kampaně. Zjistíte, jak komunikují vaši zákazníci a jak vy můžete komunikovat s nimi. Zjistíte, co je baví a jaké akce jsou pro ně zajímavé. Na jaké nabídky reagují a jak. 

Jak to použít?

Obsah si můžete projít v několika úrovních.
  1. Analyzujte nejdůležitější stránky na webu.
  2. Analyzujte nejdůležitější stránky na webu a stránky, na které se klient může dostat z hlavní navigace.
  3. Analyzujte kompletní obsah webu, včetně chybových hlášek, e-mailů, dokumentů ke stažení. 
  4. Analyzujte vše, uvedené v prvních bodech a navíc i obsah sociálních, obchodních materiálů, brožurek, vizitek. 
Co hledáte?
  1. Obsahuje stránka zajímavé a aktuální informace? 
  2. Rozumíte jim? 
  3. Neobsahuje nadbytečné, nebo zavádějící informace?
  4. Dá se na stránku snadno dostat?
  5. Načítá se stránka rychle? 
  6. Je logicky umístěná v rámci celé struktury? 
  7. Má unikátní titulek a popisek?
  8. Odpovídá obsah nadpisu? 
  9. Když jste klikli na odkaz, očekávali jste obsah, který vám stránka nabízí? 

Další zdroje:

Co to je?

Pokud začínáte řešit nový klientský projekt, obvykle se dostanete do kontaktu z managementem firmy, marketingovým oddělením, případně s produktovými managery. Neuškodí jít si povykládat i s někým jiným, kdo může vše vidět z jiného úhlu. Pokud jde o e-shop, zajímavý pohled na věc vám může poskytnout člověk, odpovědný za vyřizování zakázek, expedici zboží nebo reklamace. Důležité informace se dozvíte i od slečny, která vydává balíčky na odběrném místě. Toto jsou klíčové osoby, které jsou denně v přímém kontaktu se svými klienty a odpovídají na jejich otázky. Vykládejte si i se zákazníky. Snáze tak pochopíte, na čem jim záleží a co jsou jejich reálné potřeby.

Jak se připravit?
  1. Definujte potřeby, které web může naplnit.
  2. Najděte lidi, kteří tyto potřeby mohou mít.
  3. Zjistěte, jakou motivaci by mohli mít pro použití vašeho webu.
  4. Při rozhovou se snažte zjistit, jak svoji potřebu naplňují v danou chvíli. Jaké používají cesty, aplikace, weby k vyřešení svého problému
Na co se nikdy nikdy NIKDY neptat. Ani teď, ani při uživatelském testování. Prostě nikdy!
  1. Jak by se zachovali v budoucnosti. Budoucnost nezažili a proto vám nemůžou dát ani relevantní odpověď. Budou si vymýšlet. 
  2. Jak by měl web fungovat. Co by mělo být na webu. Co jim tam chybí. Jak by navrhli ... Neznají vaše potřeby ani možnosti, nejsou odborníci. Budou si vymýšlet. 
  3. Neptejte se na důvodu, proč se v minulosti rozhodli určitým způsobem. Lidé se rozhodují podvědomě, ale každé rozhodnutí se snaží racionálně omlouvat. Budou si vymýšlet. 

Jak to použít?

Jděte a povykládejte si s nimi. Nejlépe u kávy, nebo mimo jejich běžné pracovní prostředí. Rozhovory pro vás můžou být tím nejlepším základem pro vytvoření person.

Další zdroje:

Conducting Successful Interviews With Project Stakeholders
Contextual Enquiry – A Primer
How To Improve Your Interview Skills
When 'Highest Paid Person's Opinion' Stomps on Your Project

Další metody

Existuje celá řada dalších metod uživatelského výzkumu. Určitě byste neměli přehlédnout blog 100 metod, který se všem věnuje.



Inspirace nalezena zde: http://uxmastery.com/resources/techniques/. Doplněno z vlastních zkušeností.

Žádné komentáře:

Okomentovat