středa 5. června 2013

UX techniky - Analýza

Máte za sebou vstupní analýzy vašeho webu i webů vaší konkurence? Získali jste dostatečné množství informací z rozhovorů z vaším klientem i jeho zaměstnanci? Pak máte dostatek podkladů, které si zaslouží důkladnou analýzu.


I. Část UX seriálu: Techniky pro fázi výzkumu

I. Persony

Co to je?

Persona označuje typizovaného uživatele vašeho webu/aplikace. Je možné vytvořit tolik person, kolik je typů uživatelů. Persony navrhujete proto, abyste nezapomněli, komu bude web sloužit a jaké problémy má řešit. Jednou z možností může být také negativní persona, tedy uživatel, pro kterého váš web určený není. 

V prvních fázích vám pomohou upřesnit podobu webu, jednotlivé funkce i obsah. Vyhnete se zbytečnému obsahu a složité struktuře. 

Kde vzít informace pro vytvoření persony? 

Vyzkoušejte uživatelský výzkum. Jde o soubor technik, díky kterým získáte dokonalou představu o tom, kdo jsou vaši zákazníci. Zahrnuje studie v terénu, on-line výzkumy a dotazníky, deníkové studie, rozhovory, případně skupinové rozhovory.

U běžných agenturních projektů se zřejmě nebudete chtít pouštět do rozsáhlých výzkumů, ať už z nedostatku času,  financí, nebo znalostí. Vynechat byste ale neměli rozhovory s vaším klientem, jeho zaměstnanci a případně se zákazníky, či uživateli dané služby. Jsou velice důležité pro pochopení problémů, které řeší a odhalení motivace, která je přivede k vašemu webu. Zjistíte, jak řeší svůj problém dnes. Co jim na daném řešení vyhovuje a co jim naopak chybí.

Na co se ptát?

  • Kdo je cílová skupina?
  • Jaké jsou rozdíly mezi lidmi, se kterými jsem mluvil/a?
  • Co mají nebo nemají rádi?
  • Co potřebují? 
  • Jaké jsou jejich hodnoty, cíle?
  • Studují nebo pracují? V jakém oboru? Jaké mají v tomto oboru zkušenosti?
  • Jaké je jejich rodinné zázemí?
  • Jak vypadá jejich běžný pracovní, nebo volný den? 
  • Jak hledají informace?
  • Jak nakupují? 
  • Jaké technologie používají?

Jak vypadají persony?

Obvyklá persona

Zdroj: Moje projekty


Stručně taky nevadí

 

Takhle to taky jde


Jak je vytvořit?

Při vytváření person můžete narazit na několik problémů, s jejich řešením si příliš nelámejte hlavu a improvizujte.

Další zdroje:

II. Storyboard

Co to je?

Ať už kreslíte, nebo nekreslíte, neměli byste ve svém projektu zapomínat na storyboardy. Je to jedna z nejzábavnějších částí vstupních analýz. Pro vytvoření storyboardu musíte znát svého zákazníka. Pokud jste vytvořili persony, máte téměř všechnu práci hotovou. Nyní je potřeba zjistit, jaké problémy vaše persona řeší a jaká je její vnitřní motivace pro použití vašeho webu.

Pokud persony nemáte, vraťte se o krok zpět. Bez nich dobrý storyboard nenavrhnete.

Než začnete kreslit

Zkuste popsat běžný den vaší persony. Jaké problémy řeší a kde se v daném okamžiku nachází. Jak do jeho běžného dne zapadá právě vaše služba. Snáze tak pochopíme a uvědomíme si, jak máme s uživatelem komunikovat.

A) Napište si scénáře!

Scénáře vám pomohou uvědomit si, jaké informace jsou pro návštěvníka nejdůležitější a jaké naopak nepotřebuje vůbec. Díky scénářům budete vědět, v jaké situaci chce web používat a vy tak můžete učinit rozhodnutí, zda vaši službu poskytnete v podobě webových stránek, mobilní verze, případně aplikace.

Jaké otázky si musíte položit?
  • Kdo to je? 
  • Kolik je hodin a co právě dělá?
  • Kde je? 
  • S kým je?
  • Jaký má problém?
  • Jak ho aktuálně řeší?
Přečtěte si více ke scénářům
A step by step guide to scenario mapping

B) Motivace

Teď již víte, kdo je vaše persona a co právě dělá. Víte ale také, co cítí, co ji motivuje a jak řeší svůj problém, bez použití vaší aplikace?

Pro další využití je vhodné si získané příběhy a zkušenosti sepsat do podoby strukturovaných dat. Jednotlivé činnosti si tak budete moct přehledně zobrazit a vybrat z nich ty, které jsou pro vás zásadní. Jde o činnosti, které přímo ovlivňují uživatele ve chvíli, kdy by měl používat vaši službu.


Jaké otázky si musíte položit? 
  • Kdo jsem já? 
  • Co dělám? 
  • Jak to dělám?
  • Jak mu můžu pomoci? 
Jak to ovlivní váš web?
  • Najde mě a moji službu? 
  • Bude pro něj zajímavá? 
  • Pomůže to vyřešit jeho problém? 
  • Nestaví mu naopak nové překážky? 

    Jak bude storyboard vypadat?

    Nyní se můžete směle pustit do kreslení storyboardu a protože tento článek je o otázkách, tak v nich budeme pokračovat. Kdo jsou hlavní postavy vašeho příběhu víte. 
    • V jaké se nachází situaci? 
    • V jakém jsou prostředí? 
    • Jaký mají problém? 
    • Co je vede k využití vaší aplikace? 
    • Odkud ji znají? 
    • Jaké kroky zahrnují řešení? 
    • Co má být výsledkem?
    • Umožňuje aplikace takové řešení, aby byli na konci naši hlavní hrdinové spokojení?
    Vezměte si tužku a papír, který si rozdělíte na 6/8/9 stejných částí. Stanovíte si časový limit na jeden storyboard. Osobně doporučuji 10 minut. 

    Začněte.

    Nemusíte umět kreslit, stačí vám zvládnout jeden tvar a je to. Nezapomeňte na gesta, interakce, okolní prostředí. 



    Pokud máte s kreslením opravdu problém, můžete využít například 430 storyboardových ilustrací, nebo jednoduchou aplikaci na vytváření storyboardů

    A když se hodně nudíte, může to dopadnout třeba i takhle :)

    Zdroj: Moje projekty

    Další zdroje:

    Storyboard Tutorial – How to Create Storyboards for Film, Video, and Television

    III. Moodboard

    Co to je?

    Mood board je skvělý způsob, jak prezentovat svoji představu okolí. Osobně se mi moodboardy nejvíce osvědčili při komunikaci s klientem a s grafikem. 

    Klient nemusí být schopen předat vám svoji představu a často tak narazíte na problém "Proč jste to udělali jak jsem to zadal a ne tak, jak jsem to myslel". Pokud se s klientem bavíte o jeho představě výsledného designu, není efektivnější způsob, než mu ukázat již hotové weby, obrázky, barvy, fotografie případně ikonky. Místo složitých popisů si tak vybere ze zcela konkrétních příkladů ty, které ho oslovují nejvíce. 

    Vy nemusíte být schopni předat vaši i klientovu představu a tak často narazíte na problém "Proč jsi to udělal tak, jak jsem to zadal a ne tak, jak jsem to myslel". Pokud se s grafikem bavíte o vaší představě výsledného designu, není efektivnější způsob, než mu ukázat moodboard, který jste vytvořili s klientem. 


    Kde najít inspiraci?

    Kdekoliv. Většina z nás začíná přehledem graficky zajímavých webů, které nás oslovily a kterými se inspirujeme. Tím také většina z nás končí. 

    Podívejte se kolem sebe. Jak vypadá firma, nebo prodejna vašeho klienta? Jak vypadají jeho produkty? V jakém prostředí se pohybují jeho zákazníci? Hledejte inspiraci nejen na webu, ale i mimo něj. Foťte a sbírejte cokoliv, co vám přijde do cesty. Klidně i kamínky, kterými jsou vysypány záhony kolem kanceláří vašeho klienta. 

    Jak je vytvořit?

    Forma záleží pouze na vás. Můžete si obrázky vytisknout, vystříhat a nalepit na papír, nebo přidat na nástěnku. Můžete použít nástroje, přímo určené pro tvorbu moodboardů. Můžete využít to, co máte zrovna k dispozici, ať už je to váš Facebookový profil, kde si vytvoříte nové album, nebo cokoliv jiného. 

    Doporučit můžu

    Zdroje pro fotky

    Jak to může vypadat

    Aktuálně pracuji na webu pro Ústřední knihovnu Filozofické fakulty v Brně. Požadavek na design byl, aby web vypadal podobně jako knihovna. 

    Moodboard na Pinterestu

    Moodboard jako obrázek

    Zdroj: Mé projekty


    Další zdroje:

    Mood Boarding Methods for Web Designers

    IV. Card Sorting

    Co to je?

    Přečtěte si článek o metodě Card Sortingu na tomto blogu a zjistíte, jak si ulehčit práci s návrhem struktury vašeho webu. Všechnu práci přenechejte lidem, kteří budou web reálně používat. 

    Další zdroje:

    Card Sorting

    Žádné komentáře:

    Okomentovat